جوامع آکادمیک و موسسات تحقیقاتی بین المللی، مدل های مختلفی به عنوان مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان در حوزه مدیریت منابع انسانی معرفی نموده اند که در ادامه مدل تعلق سازمانی سیروتا تشریح میگردد.
بر اساس این مدل، وقتی فرد از سه عامل موفقیت، دوستی و انصاف در سطح سازمان احساس رضایت نماید، تعلق سازمانی (دلبستگی) وی حاصل میشود.
موفقیت: قدردانی از کارکنان به سازمانی کسب نتایج مورد نظر در فعالیت هایشان. این اقدام باعث تقویت روحیه کارمند میشود و بنابراین فرد به سمت انجام کارهایی که قبلا قدردانی شده انگیزه مییابد.
دوستی: سازمان میبایست طوری عمل نماید که افراد احساس نمایند که عضو یک خانواده واحد هستند و لذا کارها را از خودشان بدانند و این امر باعث همکاری بین آنها شود.
انصاف: سازمان میبایست با تمامی کارکنان به طور صادقانه و بر اساس حداقل و استانداردهای فردی و اجتماعی رفتار نماید.
بر اساس این مدل وقتی این سه عامل به نحو مطلوب انجام میپذیرد، باعث ایجاد و ارتقاء تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان میشود و لذا کارکنان با تعلق (دلبستگی) بالا تمایل به انجام فعالیت های ذیل را دارند:
• کارکنان با تعلق سازمانی (دلبستگی) بالا، کارهایشان را به طور اثربخش و کارا و فراتر از انتظارات کارفرما انجام میدهند.
• به سایر کارکنان نیز جهت بر عهده گیری وظایف به مانند کارفرما کمک میکنند.
• به سایر کارکنان کمک میکنند که فعالیت هایشان را بهبود بخشند.
• در برابر تغییراتی که به نفع سازمان است مقاومتی نشان نمیدهند.
• به سطح بالاتری از رضایت مشتریان که منجر به خوش نامی سازمان میشود کمک مینمایند.
جهت اجرای پروژه سنجش وضعیت تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان با ما تماس بگیرید.
سایر مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان:
مدل اثربخشی (تعلق سازمانی و توانمندسازی) موسسه هی گروپ
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) گالوپ
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه مطالعات کارکنان
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان پنا
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) زینگر
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان 10C
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه هویت