جوامع آکادمیک و موسسات تحقیقاتی بین المللی، مدل های مختلفی به عنوان مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان در حوزه مدیریت منابع انسانی معرفی نموده اند که در ادامه مدل تعلق سازمانی پنا تشریح میگردد.
بر اساس این مدل، سه مولفه:
منابع شغلیاز قبیل استقلال، بازخورد عملکرد، پشتیبانی اجتماعی، مربی گری از سوی سرپرست و غیره؛
منابع شخصی که به عنوان سرمایه روانشناختی مطرح میگردد از قبیل مثبت نگری، خودکارآمدی، تاب آوری، عزت نفس و غیره،
و تقاضای شغل به عنوان عامل تعدیل کننده، از قبیل فشار کاری، تقاضای احساسی، ذهنی و فیزیکی کار، بر تعلق سازمانی کاری افراد تاثیر گذار میباشند.
تعلق سازمانی (دلبستگی) کاری فرد با سه مولفه و نشانه سرزندگی، فدایی و وقف کار شدن و مجذوب کار شدن شناسایی میشود.
سرزندگی به سطح بالای انرژی و تاب آوری ذهنی فرد اشاره دارد.
سایر مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان:
مدل اثربخشی (تعلق سازمانی و توانمندسازی) موسسه هی گروپ
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) گالوپ
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه مطالعات کارکنان
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان پنا
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) زینگر
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان 10C
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) سیروتا
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه هویت