menusearch
mrhrm.ir

مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان 10C

جستجو
صفحه اصلی
شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۵:۴۴:۲۷
(0)
(0)
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان 10C
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان 10C

جوامع آکادمیک و موسسات تحقیقاتی بین المللی، مدل های مختلفی به عنوان مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان در حوزه مدیریت منابع انسانی معرفی نموده اند که در ادامه مدل تعلق سازمانی 10C تشریح می‌گردد.

 

در این مدل که به توسط سریم و سیجتس در سال 2006 ایجاد شده، عوامل دهگانه ایجاد و ارتقاء دهنده تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان آورده شده است و ایشان تدارک این عوامل را جزء وظایف مدیریت می‌دانند.


اتصال(Connect): مدیران می‌بایست برای کارکنان ارزش قائل شوند. از آنجائیکه تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان به طور مستقیم با رفتار مدیران ارتباط دارد لذا مدیران می‌بایست به نحو موثر با کارکنان ارتباط برقرار نمایند.


مسیر پیشرفت(Career): مدیران می‌بایست فرصت های رشد و پیشرفت افراد را فراهم آورند.تدارک آموزش های مناسب عاملی موثر در این زمینه است.


شفافیت(Clarity): موفقیت سازمان در گرو شفافیت اهداف و راهبردها در بین کارکنان دارد لذا مدیران می‌بایست اهداف مرتبط را به طور شفاف به اطلاع کارکنان برساند و در این زمینه با آنها تعامل داشته باشد.


تبادل اطلاعات و بازخورد دهی(Convey): مدیران می‌بایست درخصوص انتظارات رفتاری و شغلی با کارکنان بحث و گفتمان داشته و درخصوص عملکرد مرتبط با این انتظارات بازخوردهای سازنده فراهم آورد. مدیران موثر، بطور دائمی از طریق این فرآیند به دنبال ارتقاء عملکرد می‌باشند.


قدردانی و پادش دهی(Congratulate): مدیران می‌بایست از عملکردهای برتر با پاداش دهی های مناسب قدردانی نماید.


مشارکت(Contribute): از آنجائیکه اگر افراد از نقش خود در راستای اهداف سازمان مطلع شوند و این نقش را با معنا یابند، در راستای تحقق اهداف تلاش بیشتری خواهند داشت لذا مدیران می‌بایست درخصوص نقش و مشارکت افراد در زمینه تحقق اهداف سازمانی به طور مداوم با کارکنان گفتمان نمایند.


کنترل(Control): اگرچه کنترل و نظارت به عنوان یکی از وظایف مدیریت است، مدیران می‌بایست این وظیفه را به نحئ صحیح انجام داده و در مواقع مورد نیاز اختیار عمل لازم در زمینه انجام وظایف را به فرد اعطا نماید. کارکنانی که از آزادی عمل و استقلال بیشتری برای انجام وظایف شغلی اشان برخورداند نسبت به سایرین که این شرایط را ندارند از تعلق (دلبستگی) بالاتری برخوردارند.


همکاری(Collaborate): کارکنان وقتی در یک شرایط گروهی و تیمی کار می‌کنند و با دیگران تعامل دارند، به نحو موثر تری کارشان را انجام می‌دهند. رهبران و مدیران عالی، مدیرانی هستند که تیم سازی اثربخشی داشته و شرایط همکاری کارکنان با یکدیگر را فراهم می‌آورند.


اعتبار(Credibility): رهبران سازمانی می‌بایست تلاش نمایند تا اعتبار، تصویر و خوش نامی مناسبی را برای سازمان فراهم نمایند. کارکنان افتخار خواهند کرد که در سازمانی مشغول باشند که در سطح جامعه به خوش نامی مشهور است.


اعتماد(Confidence): رهبران سعی می‌کنند با رعایت اصول اخلاقی و ایجاد استاندارهای عملکردی به تقویت اعتماد کمک نمایند.

 

جهت اجرای پروژه سنجش وضعیت تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان با ما تماس بگیرید.

 

 

 

سایر مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان:
مدل اثربخشی (تعلق سازمانی و توانمندسازی) موسسه هی گروپ 


مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) گالوپ


مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه مطالعات کارکنان

 

مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان پنا

 

مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) زینگر

 

مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) سیروتا

 

مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه هویت

 

مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) باکر و دمروتی