جوامع آکادمیک و موسسات تحقیقاتی بین المللی، مدل های مختلفی به عنوان مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان در حوزه مدیریت منابع انسانی معرفی نموده اند که در ادامه مدل تعلق سازمانی پنا تشریح میگردد.
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان پنا یک مدل سلسله مراتبی است که به توسط کار تحقیقی پنا در سال 2011 ایجاد شده است. در این مدل با توجه به ماهیت سلسله مراتبی آن هرچه به طرف بالای هرم و سلسله مراتب حرکت میکنیم، تاثیر متغیر و عامل مربوطه بر تعلق سازمانی کارکنان افزایش مییابد.
بر اساس این مدل، عوامل ذیل به صورت سلسله مراتبی باعث تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان میشود. با توجه به عامل معناداری که در راس هرم بالاترین سطح سلسله مراتب قرار دارد این نکته قابل درک است که معناداری شغل، مهمترین عامل ارتقاء تعلق سازمانی کارکنان است و به نوعی کارکنانی که مشغول به فعالیت در مشاغل معناداری میباشند نسبت به سایر کارکنانی که در چنین شرایطی نیستند، تعلق بالاتری را نسبت به شغل و سازمان تجربه میکنند.
عوامل اولویت دار مرتبط با تعلق سازمانی کارکنان بر اساس مدل پنا:
از نکات قابل توجه در ارتباط با این مدل، شباهت آن به مدل انگیزشی سلسله مراتب نیازهای مازلو است و به عبارتی در پایین ترین سطح، موضوعات مرتبط با فیزیولوژیک و ایمنی(پرداخت، ساعت کار و شرایط کاری)فرد جای دارد و سپس سطح نیازهای اجتماعی(یادگیری و توسعه و فرصت های ارتقاء)، نیازهای احترام (رهبری، اعتماد و احترام) و در نهایت نیازهای مرتبط با خودشکوفایی (معناداری) جای دارد.
جهت اجرای پروژه سنجش وضعیت تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان با ما تماس بگیرید.
سایر مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان:
مدل اثربخشی (تعلق سازمانی و توانمندسازی) موسسه هی گروپ
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) گالوپ
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه مطالعات کارکنان
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) زینگر
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان 10C
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) سیروتا
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه هویت