جوامع آکادمیک و موسسات تحقیقاتی بین المللی، مدل های مختلفی به عنوان مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان در حوزه مدیریت منابع انسانی معرفی نموده اند که در ادامه مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه هویت تشریح میگردد.
موسسه هویت که یک مرکز بین المللی و جهانی در زمینه مشاوره و سنجش وضعیت تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان است مدل فوق را توسعه داده است. بر اساس این مدل، محرکه های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان شامل موارد ذیل است:
موارد ذیل جزء نشانه های فرد با تعلق سازمانی (دلبستگی) بالا است که به عنوان خروجی اقدامات سازمانی در راستای تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان حاصل میشود:
گفتار: گفتاری مثبت و مطلوب نسبت به سازمان دارد .
ماندگاری: تمایل و علاقه فرد به ماندن در سازمان و عدم تمایل به ترک آن.
تلاش و کوشش: وضعیتی است که فرد تلاش بیشتری در راستای اهداف سازمانی از خود نشان میدهد.
این اقدامات مثبت فرد در راستای سازمان باعث ایجاد نتایج ذیل میگردد:
سایر مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان:
مدل اثربخشی (تعلق سازمانی و توانمندسازی) موسسه هی گروپ
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) گالوپ
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه مطالعات کارکنان
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان پنا
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) زینگر
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان 10C
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) سیروتا