menusearch
mrhrm.ir

مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان موسسه هویت

جستجو
صفحه اصلی
شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۶:۱۴:۴۷
(0)
(0)
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان موسسه هویت
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان موسسه هویت

جوامع آکادمیک و موسسات تحقیقاتی بین المللی، مدل های مختلفی به عنوان مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان در حوزه مدیریت منابع انسانی معرفی نموده اند که در ادامه مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه هویت تشریح می‌گردد.

 

موسسه هویت که یک مرکز بین المللی و جهانی در زمینه مشاوره و سنجش وضعیت تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان است مدل فوق را توسعه داده است. بر اساس این مدل، محرکه های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان شامل موارد ذیل است:

  • شهرت، اعتبار، برند و مسئولیت اجتماعی
  • تیم رهبری
  • فرصت های رشد و یادگیری، مدیریت عملکرد، قدردانی و پاداش
  • همکاری، توانمندسازی، اختیار دهی و ساختار کار
  • موضوعات پایه ای از قبیل مزایا، امنیت شغلی، امنیت، محیط کار، توازن کار و زندگی
  • ارتباطات، تمرکز بر مشتری، تنوع، تدارک زیرساختها، استعدادیابی و استخدام


موارد ذیل جزء نشانه های فرد با تعلق سازمانی (دلبستگی) بالا است که به عنوان خروجی اقدامات سازمانی در راستای تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان حاصل می‌شود:
گفتار: گفتاری مثبت و مطلوب نسبت به سازمان دارد .
ماندگاری: تمایل و علاقه فرد به ماندن در سازمان و عدم تمایل به ترک آن.
تلاش و کوشش: وضعیتی است که فرد تلاش بیشتری در راستای اهداف سازمانی از خود نشان می‌دهد.


این اقدامات مثبت فرد در راستای سازمان باعث ایجاد نتایج ذیل می‌گردد:

  • افزایش رفاه و کاهش غیبت کاری کارکنان
  • افزایش بهره وری و ایمنی
  • افزایش رضایت مشتریان و به تبع آن افزایش سودآوری
  • و در نهایت رشد شاخص های کلیدی سازمان از جمله رشد سودآوری، حاشیه سود و افزایش سهم بازار

 

سایر مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان:
مدل اثربخشی (تعلق سازمانی و توانمندسازی) موسسه هی گروپ 


مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) گالوپ


مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه مطالعات کارکنان

 

مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان پنا

 

مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) زینگر

 

مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان 10C

 

مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) سیروتا

 

مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) باکر و دمروتی