یکی از مدلهای مطرح در حوزه مدیریت منابع انسانی و فرهنگ سازمانی، مدل فرهنگ سازمانی طراحی شده به توسط آقایان کوئین و کمرون(Robert Quinn and Kim Cameron) است. این مدل بر اساس ابعاد تمرکز بر بیرون سازمان یا درون سازمان و همچنین میزان ثبات و یا آزادی عمل، چهار گونه فرهنگی را شکل میدهد.
معرفی گونههای فرهنگ سازمانی بر اساس چارچوب کوئین و کمرون:
ویژگی سازمانهای دارای فرهنگ خانواده گسترده: مکان و فضای کاری سازمانهای با فرهنگ خانواده گسترده، بسیار دوستانه است و در این سازمان افراد دارای تعلق سازمانی بالاتری نسبت به سایر سازمانها میباشند. انسجام سازمانی از طریق وفاداری به سنتها ایجاد میشود و تعهدات سازمانی بسیار بالاست. سازمان بر منافع بلندمدت توسعه منابع انسانی و دستیابی به درجه بالایی از انسجام و اخلاق تأکید میورزد و پاداشهای ویژهای برای کارهای گروهی، مشارکت و توافق آرا قائل است.
ویژگی سازمانهای دارای فرهنگ ادهوکراسی: فضا و محیط کاری چنین سازمانهایی پویا، کارآفرین و خلاق است و کارکنان نیز ریسکطلب بوده و رهبران، نوآوری و خلاقیت را ترغیب میکنند. آن چیزی که مایه انسجام سازمانهای دارای فرهنگ ادهوکراسی میشود، تعهد به تجربه گرایی و نوآوری است. تاکید بلندمدت چنین سازمانهایی بر رشد و کسب منابع جدید است و موفقیت در آنها به معنای منحصر به فرد شدن و ارائه تولیدات و خدمات نوین است.
ویژگی سازمانهای دارای فرهنگ بازاری: چنین سازمانهایی نتیجهگرا هستند و توجه اصلیاشان به انجام درست کارها است. کارکنان با یکدیگر رقابت نموده و هدفجو هستند. رهبران در این فرهنگ، چالشطلب، مولّد و سختکوش هستند. آن چیزی که سازمان را با هم متحد میسازد، تاکید بر برنده شدن است. تاکید بلندمدت بر اقدامات رقابتی و دستیابی به اهداف و مقاصد کمّی است و موفقیت بر اساس میزان نفوذ در بازار تعریف میشود.
ویژگی سازمانهای دارای فرهنگ سلسله مراتبی: سازمان، مکان کاملاً رسمی و ساختار یافته برای انجام کارهاست و رویهها به گونهای طراحی شدهاند که مشخص میکنند هر فرد چه کاری باید انجام دهد. حفظ و نگهداری و حرکت روان سازمان بسیار حیاتی است و عامل انسجام و یکپارچگی سازمان، قوانین رسمی و سیاستهاست. توجه بلندمدت سازمان بر حفظ ثبات و عملکرد بالا همراه با کارایی و عملیات روان آن است.
جهت سنجش وضعیت فرهنگ سازمانی شرکت با استفاده از مدل فرهنگ سازمانی کوئین و کمرون با ما تماس بگیرید.