کسب نتایج سازمانی، تابع کسب نتایج فردی و تیمی است. به عبارتی عملکرد سازمانی، تابع عملکرد کارکنان و تیم های کاری سازمان است و لذا مدیریت عملکرد کارکنان نقش اساسی در موفقیت و شکست سازمانی دارد.
بدون مدیریت عملکرد افراد، نمیتوان از مدیریت عملکرد کلان سازمانی و کسب نتایج مندرج در استراتژی سازمان(اهداف استراتژیک) اطمینان حاصل نمود.
فرآیند مدیریت عملکرد کارکنان یکی از فرآیندهای مدیریتی سازمان و حوزه مدیریت منابع انسانی است که نقشی اساسی در پیشبرد راهبردهای سازمان ایفا مینماید و لذا طراحی ،استقرار و اجرای مناسب این فرآیند لازمه اطمینان از دستیابی به اهداف استراتژیک است.
اهداف کلان سیستم مدیریت عملکرد:
1- اتصال اهداف عملکردی فردی با اهداف استراتژیک شرکت
2- بهبود مداوم عملکرد فردی در راستای اهداف استراتژیک شرکت
فرآیندهای سیستم مدیریت عملکرد:
1- هدفگذاری عملکرد:
تعیین اهداف عملکردی(انتظارات عملکردی) در راستای اهداف استراتژیک شرکت.
تعیین اهداف فرآیندی، یک فرآیند تعاملی بین کارمند و مدیر است و طرفین با همکاری یکدیگر اهداف عملکردی را برای دوره پیش روی تعریف کرده و درخصوص زمان تحقق و سایر مرتبط با آن توافق میکنند
انواع اهداف:
اهداف مرتبط با شرح شغل
اهداف مرتبط با پروژه های خاص
اهداف رفتاری (اهداف مرتبط با مدلهای شایستگی)
اهداف توسعه ای(اهداف مرتبط با توسعه پتانسیل افراد)
2- مرور، ارزیابی و بازخورد عملکرد:
عملکرد کارمند در طی دوره برنامه ریزی شده به توسط مدیر وی و با توجه به توافقات صورت گرفته، در فواصل زمانی معنادار، مرور، بازنگری و بر اساس مقیاس های مشخص، ارزیابی میشود و با توجه به ارزیابی صورت گرفته، نتایج ارزیابی به فرد جهت بهبود عملکرد بازخورد داده میشود.
3- بهبود عملکرد:
پس از ارزیابی عملکرد و تعیین نقاط قابل بهبود، ضمن تنظیم اهداف عملکردی دوره عملکردی پیش روی، برنامه توسعه فرد نیز در قالب برنامه بهبود عملکرد(در صورت نیاز) در تعامل و توافق طرفینی بین مدیر و کارمند، تنظیم میگردد.