یکی از مدلهای مطرح در حوزه مدیریت منابع انسانی و فرهنگ سازمانی، مدل فرهنگ سازمانی طراحی شده به توسط آقای رابرت دنیسون (Daniel R. Denison) است. این مدل بر اساس طیف تمرکز بر بیرون سازمان یا درون سازمان و همچنین میزان ثبات و یا آزادی عمل، بنا شده است.
مدل فرهنگ سازمانی دنیسون بر چهار خصوصيت فرهنگي بنا شدهاست که عبارتند از:
الف- مشارکت افراد در فعاليتهاي سازمان
ب- ثبات و سازگاري
ج- قابليت انطباق
د- فلسفه وجودي و مأموريت سازمان
الف- مشارکت افراد در فعاليتهاي سازمان :
اين ويژگي منجر به مشارکت غيررسمي و داوطلبانه کارکنان در امور سازمان ميشود به جاي آنکه کنترلهاي بروکراتيک و رسمي صورت گيرد. اين خصوصيت توسط سه شاخص زير قابل اندازهگيري است.
ب- ثبات و سازگاري
در سازمانهاي منسجم و ثبات، مجموعهاي از ارزشهاي مشابه در بين کارکنان ايجاد شده و باعث ايجاد توافق و هماهنگي بين اعضاي سازمان ميشود. براي اندازهگيري ثبات و سازگاري سازماني سه شاخص اساسي وجود دارد.
ج- قابليت انطباق:
سازمانهايي که قابليت انطباق و سازگاري بالايي دارند به طور مداوم توانايي سازمان جهت فراهم آوردن ارزش براي مشتريان را از طريق ايجاد سيستمي از هنجارها و اعتقادات بهبود مي بخشند. اين خصوصيت فرهنگي توسط سه شاخص زير قابل اندازهگيري است.
د- فلسفه وجودي و بيانيه مأموريت :
اين خصوصيت فرهنگ توسط سه شاخص زير قابل اندازهگيري و بررسي است.
جهت سنجش وضعیت فرهنگ سازمانی شرکت با استفاده از مدل فرهنگ سازمانی دنیسون با ما تماس بگیرید.