جوامع آکادمیک و موسسات تحقیقاتی بین المللی، مدل های مختلفی به عنوان مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان در حوزه مدیریت منابع انسانی معرفی نموده اند که در ادامه مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان زینگر تشریح میگردد.
این مدل به توسط دیوید زینگر (محقق کانادایی) و بر اساس کار عمیق تحقیقاتی درخصوص تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان ایجاد شده است.
حداکثر عملکرد و کسب نتایج: مدل زینگر یک مدل نتیجه گرا است؛ به عبارتی هدف نهایی از تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان، کسب نتایج در نظر گرفته میشود و ارتقاء تعلق سازمانی کارکنان وسیله و ابزاری جهت کسب نتایج مد نظر مدیریت و سازمان است. تمامی عوامل مدل زینگر نهایتاً میبایست باعث تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان و افزایش سطح عملکرد فرد در راستای نتایج مد نظر گردد.
تدوین و ساخت استراتژی: تدوین مسیر سیر سازمان جهت رسیدن به نتایج مورد نظر گام اول در ارتباط با تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان است و البته درنظر گرفتن نیازها و انتظارات کارکنان در تدوین و فرموله کردن استراتژی سازمانی، موضوعی مهم جهت ارتقاء تعلق سازمانی کارکنان است که در نهایت باعث معنا بخشی به نقش فرد در سازمان میشود و زمانی که فرد این احساس را داشته باشد که نقشش در تحقق اهداف سازمانی و در مسیر استراتزی های مرتبط یک نقش معنادار و مهم است، سطح بالاتری از تعلق سازمانی (دلبستگی) را تجربه خواهد کرد.
در مرکز مدل زینگر موضوعات ارتباطات، اصالت رهبری، قدردانی و استراتژی های تعلق سازمانی جای دارد که پیوند دهنده تمامی عوامل مدل با نتایج مورد نظر است
ارتباطات: ارتباط مدیر با کارکنان در سطوح مختلف سازمان و شنیدن ایده ها مشکلات آنها در مسیر تحقق استراتژی ها.
اصالت رهبری: مدیران و رهبران سازمان میبایست دغدغه و مسائل کارکنان را درنظر داشته و در جهت رفع مشکلات و تسهیل موضوعات تلاش نمایند.
قدردانی: مدیران و سازمان میبایست به نحو موثر از رفتارها و عملکرد های مطلوب کارکنان قدردانی نمایند.
تعلق و استراتژی های مرتبط: سازمان میبایست در راستای ارتقاء عملکرد کارکنان و کسب نتایج مورد نظر، استراتژی ها و تاکتیک هایی را جهت ارتقاء تعلق کارکنان برنامه ریزی نماید.
اعتبار و احترام سازمان: کارکنان در سازمانی بیشتر ماندگاری داشته و تعلق (دلبستگی) بیشتری به آن دارند که به آن افتخار کرده و خود را جزئی از آن بدانند.
پرورش محیط اجتماعی مطلوب: کارکنانی که این احساس را دارند که در یک محیط و اجتماع در ارتباط با دیگران فعالیت دارند سطح بالاتری از تعلق (دلبستگی) را تجربه خواهند کرد.
خدمت به مشتریان: کارکنان با تعلق بالا، خدمات بهتری را برای مشتریان فراهم میآورند. فراهم آوری اطلاعات دائمی مرتبط با مشتریان برای کارکنان میتواند باعث خدمت دهی بهتر انها نسبت به مشتریان گردد.
مسیر توسعه کارکنان: سازمانها نمیبایست فقط بر نتایج و اهداف مورد نظر خود متمرکز باشند بلکه میبایست به موضوع توسعه کارکنان از طریق فراهم آوری فرصت های رشد و یادگیری، نیز بپردازند.
توجه به سطح انرژی کارکنان: سطح بالای انرژی کارکنان در موضوعات فیزیکی، احساسی و ذهنی به سطح بالاتری از تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان منجر میشود.
تجربه رفاه: سازمان میبایست محیطی را برای کارکنان تنظیم نماید که در آن احساس شادابی و رفاه نمایند.
جهت اجرای پروژه سنجش وضعیت تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان با ما تماس بگیرید.
مدل های تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان:
مدل اثربخشی (تعلق سازمانی و توانمندسازی) موسسه هی گروپ
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) گالوپ
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه مطالعات کارکنان
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان پنا
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) کارکنان 10C
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) سیروتا
مدل تعلق سازمانی (دلبستگی) موسسه هویت